طرح هادی روستایی چیست؟

طرح هادی روستایی طرحی است که ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود،میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف از قبیل مسکونی،تجاری،تأسیسات و تجهیزات و نیازمندیهای عمومی روستایی را بر حسب مورد در قالب مصوبات طرح های ساماندهی فضا و سکونتگاه های روستایی و طرح های جامع ناحیه ای تعیین می نماید.

اهداف طرح هادی چیست؟

۱ – ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها با توجه به شرایط فرهنگی،اقتصادی و اجتماعی
۲ – تأمین عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی،تولیدی و رفاهی
۳ – هدایت وضعیت فیزیکی روستاها
۴ – ایجاد تسهیلات لازم به منظور بهبود مسکن روستاییان و خدمات محیط زیستی و عمومی همچنین پس از تهیه و تصویب طرح هادی و اولویت بندی روستاها برای اجرای طرح هادی و تأمین اعتبار،فعالیت اجرای پروژه های مصوب آغاز می گردد.
خواسته هایی که در تهیه نقشه های طرحهای هادی حاصل می گیرد؟
۱ – ارائه طرح کاربری اراضی روستا
۲ – ارائه طرح اصلاح و تعریض معابر
۳ – تعیین محدوده های باارزش معماری،تاریخی،فرهنگی و طبیعی روستا
۴ – تعیین فضاهای نیازمند نوسازی یا بهسازی و ارائه پیشنهاداتی جهت تقویت و نهادینه شدن فعالیتهای مشارکتی روستائیان
۵ – تعیین اولویت بندی برنامه های زیست محیطی عمرانی،اجتماعی و اقتصادی

بر چه اساسی بنیاد مسکن طرحهای هادی را تهیه می نماید و کدام روستاها را شامل می شود؟
به استناد قانون اساسنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و همچنین ماده ۱۱ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن،تهیه طرح هادی تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار بر عهده بنیاد مسکن گذاشته شده است.
لذا در خراسان جنوبی ۸۲۹ روستای بالای ۲۰ خانوار مشمول این طرح می باشد.
طرز تهیه و مراحل تصویب طرحهای هادی روستایی؟
پس از انتخاب روستا با توجه به در نظر گرفتن اولویت جمعیت و همچنین تأمین اعتبار بنیاد مسکن نسبت به برگزاری مراحل قانونی برای انتخاب مشاور ذیصلاح نقشه بردار و تهیه طرح اقدام می نماید.
مشاور ذیصلاح با مطالعه روستا و حوزه نفوذ اقدام به تهیه نقشه پیشنهادی با اخذ نظرات دستگاههای اجرایی و استعلامات لازم می نماید.
با توجه به اینکه براساس بند ف ماده ۱۹۴ قانون برنامه پنجم تصویب طرحهای هادی بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گذاشته شده است.
و دبیر جلسات کمیته تصویب که معاونت عمران روستایی اولین جلسه گروه کارشناسی را برای بررسی نقشه پیشنهادی در محل روستا برگزار می نماید.
اعضاء جلسات عبارتند از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی – دفتر فنی استانداری – راه و شهرسازی – جهاد کشاورزی – فرمانداری – بخشداری – شهرداری در روستاهایی که در حریم شهر قرار می گیرند و همچنین شورای اسلامی روستا عضو جلسه می باشند.
بعد از اخذ نظرات دهیاری و روستائیان در اولین جلسه که در روستا برگزار شد جلسات بعدی گروه کارشناسی در مرکز استان و یا حضور اعضاء تشکیل می شود.

۱ – توضیح درباره اجرای طرح هادی و تکالیف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این خصوص
با توجه به قانون اساسنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مصوب سال ۱۳۶۶ مجلس شورای اسلامی و همچنین ماده ۱۱ قانون ساماندهی مصوب سال ۱۳۸۷ اجرای طرح هادی روستاهای بالای ۲۰ خانوار از وظایف بنیاد مسکن برشمرده شده است و به بنیاد تکلیف گردیده که تا پایان برنامه پنجم توسعه اجرای طرح این روستا به پایان برسد.
لذا پس از تهیه و تصویب طرح هادی و اولویت بندی روستاها برای اجرای طرح و تأمین اعتبار،فعالیت اجرای پروژه های مصوب آغاز می گردد.در این بخش از میان پیشنهاداتی که در طرح عنوان گردیده و براساس اولویت بندی پروژه ها،اقداماتی برای اجرا مشخص می گردند.
با توجه به اینکه طرح هادی، سند توسعه روستا بشمار می آید پروژه ها یا اقداماتی به منظور تحقق اهداف طرح در ابعاد مختلف معرفی می گردد که عبارتند از :
–         ایمن سازی و کاهش خطر سوانح طبیعی در روستا
–         اولویت بندی پروژه های زیست محیطی،اقتصادی،اجتماعی،فیزیکی و خدماتی رفاهی
–         ارائه طرح اصلاح و تعریض معابر
–         تعیین فضاهای نیازمند نوسازی و یا بهسازی می توان نام برد.

۲ – اجرای طرح هادی شامل چه اقداماتی می باشد؟
از میان پروژه های مختلف ۱۰ پروژه عمرانی –کالبدی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بر حسب         اولویت بندی نیازهای مردم روستا و اعتبارت تخصیصی در روستا به مرحله اجرا درمی آیند که عبارتند از:
–         احداث و اصلاح شبکه معابر
–         احداث و اصلاح میادین
–         احداث فضای سبز
–         احداث،اصلاح و پوشش …..و کانال های آب داخل روستا
–         دیواره سازی شامل؛ساخت دیوار ساحلی،حائل و غیره
–         احداث و تکمیل سیل بند و سیل برگردان
–         آماده سازی اراضی پیش بینی شده جهت گسترش آتی روستا
–         احداث پلهای مورد نیاز داخل روستا
–         احداث و تکمیل شبکه دفع فاضلاب اشاره کرد.
البته قبل از اجرای هر کدام از پروژه های مذکور ابتدا طی هماهنگی هایی که بین همکاران بنیاد مسکن با دهیار یا شورای اسلامی روستا بعمل می آید اولویت بندی که کدام پروژه در روستا شروع شود انجام میگیرد.
همچنین هماهنگی لازم با ادارات خدمات رسان مثل شرکت های آب و فاضلاب،برق و مخابرات و همچنین شرکت گاز بعمل آید.

۳ – رویکردهای چند سال اخیر بنیاد مسکن در نحوه اجرای طرحهای هادی چه بوده است؟
همانطور که روستائیان عزیز اطلاع دارند خصوصاً روستاهایی که در سالهای قبل حدوداً ۴ تا ۵ سال به قبل توسط بنیاد مسکن اجرای طرح شده بیشتر از همه پروژه های اجرایی که نامبردم،بحث بازگشایی معابر و تعریض کوچه مدنظر بود اما این موضوع باعث می شد چهره زیبای روستا بهم بریزد و با تخریب های گسترده ضمن اینکه بافت سنتی روستا به هم می ریخت،روستا شکل و شمایل شهری به خودش می گرفت.
از این رو در رویکردهای جدید و چند سال اخیر
–         توجه بیشتر به مبانی زیبایی شناسی در اجرای طرحهای هادی
–         توجه به ویژگی های اقلیمی- اجتماعی – فرهنگی و معماری روستا
–         تثبیت و ماندگاری جمعیت و افزایش امید به زندگی در روستا
–         بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی روستائیان
–         توجه به علائق،نیازها و انتظارات روستائیان
–         توجه به امر مهم مشارکت (۱ – استفاده از پتانسیل های موجود در روستا اعم از نیروی کار محلی و یا مصالحی بومی. ۲- واگذاری بخشی از امور اجرائی غیر فنی مثل تأمین مصالح به روستائیان)
–         استفاده گسترده از مصالح بومی مقاوم با توجه به معماری و شیوه ساخت و ساز در روستا مورد توجه قرار گرفته
از اقدامات اجرایی که در حال حاضر توسط بنیاد مسکن در بحث اجرای طرح هادی صورت میگیرد می شود به سنگفرش و جداره سازی معابر – بهسازی مراکز محلی – ساماندهی فضاهای عمومی – بهسازی مظهر قناتها و همچنین محل برداشت آب و شستشوی لباس اشاره کرد.

دهکده الکترونیک وادقان راه ارتباطی مردم و دهیاری

نویسنده: دهیاری


دوشنبه - 22 اردیبهشت 1393

۱ نظر
5,270 بازدید
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (رتبه داده نشده)
Loading...

یک پاسخ به “طرح هادی روستایی چیست؟”

  1. علیرضا صادقی وادقانی گفت:

    آقای اکبریان دستت درد نکنه خیلی داری زحمت میکشی ان شاءالله خدا به شما و بقیه خادمین روستا قوت بده تا هر جه بیشتر و بهتر به مردم خدمت کنید.
    عن ابی عبدالله الحسین علیه السلام:
    “ان حوایج الناس الیکم من نعم الله فلاتملو النعم”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

گالری تصاویر

  • عکس های وادقان
    باسلام ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما سروران و عزیزان گرامی بنا بر قولی که داده بودیم امروز از سری عکس های وادقان از طبیعت زیبای وادقان بر روی تارنمای وادقان قرار گرفت. یکی از دوستان پیشنهاد داده بود که کارت پستال چاپ کنیم و در زمانهایی که در کاشان گردشگر زیاد است از […]
    زیارت های وادقان
    تصاویری از زیارت های وادقان در این پست تصمیم گرفتیم تصاویری از زیارت شاهزاده احمد بن امام موسی کاظم(ع) برای شما عزیزان به نمایش بگذاریم امید است مورد توجه و پسند شما قرار بگیرد انشاالله به زودی این امکان به شما داده خواهد شد که به هر تصویر امتیاز بدهید. تا پایان هفته هم تصاویری […]
    نسب نامه امامزادگان وادقان
    مختصری از نسب نامه امامزادگان احمد و تهماسب (ع)وادقان امروز نسب نامه امامزادگان وادقان را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم . در سال ۱۲۳۱ هجری قمری.. مسطور است در زمانی که مأمون ملعون، جناب امام رضا علیه السلام را به شهر طوس خواند و آن حضرت را از راه مکر و تدبیر، ولیعهد […]
    آمبولانس
    تعویض ۱۰۰درصدی شبکه آب شرب روستا به طول حدودا۹۵۴۵متر که به علت عمر ۳۰ ساله کاملا فرسوده شده بود.( در فاصله سالهای ۸۶ تا ۸۹ تعویض آمبولانس مستهلک روستا که دراین خصوص همکاری و مساعدت  حاج آقای خلیلی برهیچ کسی پوشیده نیست. پیگیری ترفیع نقاط کور و حادثه خیز جاده وادقان با همکاری اداره راه […]
  • شبکه آب رسانی
    معاونت در ساخت خانه عالم روستا درقالب یک پروژه مشارکتی فی مابین سازمان شهرداریها و دهیاریها و سازمان تبلیغات اسلامی که جا دارد در این جا از زحمات جناب آقای خلیلی در به اتمام رساندن این مجموعه ، همچنین از برادر عزیز جناب آقای محمود نظری در جهت جذب اعتبار در این خصوص تشکر بنمایم. […]
    منبع آب
    ساخت منیع ۳۰۰متر مکعبی برفراز تپه ا… اکبر ساخت استخر تنظیم ذخیره آب در قنات دشت دهنوی و دشت درب آسیاب با همکاری شورای اسلامی و کشاورزان محترم
    گاز رسانی وادقان
    پروژه گاز رسانی وادقان و تعویض وترمیم فاضلاب رودخانه  درب چشمه که درجریان سیل ۸۶به صورت ۱۰۰درصدتخریب گشته بود (باهمکاری رییس محترم شورای اسلامی وقت(آقای ذوالفقاری) و مدیریت محترم اداره بهداشت ودرمان کاشان) گاز رسانی به روستا دهکده الکترونیکی روستای وادقان دهیاری وادقان گاز رسانی وادقان